Dataroots

Flexibel verlonen ten huize Dataroots

Dataroots

Als Belgische marktleider op gebied van machine learning, cloud en data consultancy services, deinst Dataroots er allerminst voor terug to talk numbers! Sinds januari kan Joke, HR manager bij Dataroots, ook uitpakken met interessante cijfers rond het gloednieuwe flex reward plan dat Payflip mee hielp opzetten! Lees haar ervaringen hier!

Dataroots

Aantal werknemers51-100
SectorData & IT consultancy services


Uitdaging

Extra mile for extra mile! Motivatie, kennis en performance dienen immers beloond te worden, vinden we bij Dataroots. En dat vinden wij als snelgroeiend bedrijf in de competitieve sector die IT consultancy is, uiteraard niet alleen.

Uitgelicht

De flexibilisering van het loonpakket past perfect in een reeks van andere, innovatieve tweaks die we al hadden opgezet om ons HR-beleid kracht bij te zetten: eigen R&D laboratory, bonussen via een Slack nugget systeem, sport credits,...

De Leuvense scale-up Dataroots bestaat uit een team van 78 personen die samen 637 jaar ervaring hebben, maandelijks 12 kilogram fruit eten op de werkvloer én bijna 76 keer het equivalent van de Mount Everest hebben opgeklommen in sportieve prestaties (nog meer cijfers hier). Sinds januari kan Joke, HR manager bij Dataroots, ook uitpakken met interessante cijfers rond het gloednieuwe flex reward plan dat Payflip mee hielp opzetten binnen Dataroots! 

Vanwaar kwam het idee om flexibeler te verlonen? 

Als we onze mensen kunnen laten kiezen hoe ze hun loonpakket willen samenstellen, gaan we die kans niet laten liggen! Extra mile for extra mile! Motivatie, kennis en performance dienen immers beloond te worden, vinden we bij Dataroots. En dat vinden wij als snelgroeiend bedrijf in de competitieve sector die IT consultancy is, uiteraard niet alleen.

De flexibilisering van het loonpakket past daarom perfect in een reeks van andere, innovatieve tweaks die we al hadden opgezet om ons HR-beleid kracht bij te zetten: eigen R&D laboratory, bonussen via een Slack nugget systeem, sport credits,...

Persoonlijk vind ik het als HR manager ook belangrijk om vinger aan de pols te houden rond alles wat er speelt qua HR tools, zowel op gebied van soft HR als hard HR. Zo botste ik dus op Payflip, als new salary player in town, en was ik getriggerd door hun digitale manier van doen. 

Samen met Maura (co-founder van Payflip) hebben we dan geanalyseerd wààr precies in het huidige loonpakket een flexibele component het meeste impact zou hebben. Na een korte bevraging bij ons team, bleek dat op gebied van mobiliteit (bedrijfswagen) en bonussen (eindejaarspremie en cash bonus) te zijn. Zo zijn we uiteindelijk met Payflip voluit voor hun trajecten rond de opzet van een mobiliteitsbudget en cafetariaplan gegaan!

Welke argumenten trokken je over de streep om te kiezen voor Payflip als flex reward partner?

Wij hebben tegelijk Payflip en ons sociaal secretariaat gecontacteerd voor meer info rond flexibel verlonen. Hetgeen interessante interacties opleverde! We konden immers op die manier zeer goed de verschillende aanpak, tooling en pricing met elkaar vergelijken.

Hoewel we tijdens dit proces ook correct geïnformeerd werden door ons sociaal secretariaat, waren we toch meer te vinden voor het jonge, passionele karakter van de mensen van Payflip. Ik heb het gevoel dat ze als startup écht het verschil willen maken voor jonge bedrijven die anders willen verlonen. Het feit dat ze zo transparant zijn op gebied van pricing en proces is voor mij dan ook de doorslaggevende factor geweest.

Hoe verliep de samenwerking met Payflip? 

Vlot en transparant! Door hun projectmatige manier van werken en de close communication met hun customer success team, wisten we altijd goed wat er nog moest gedaan worden van beide kanten tot de lancering van zowel het cafetariaplan, als het mobiliteitsbudget.  

We hebben er bewust voor gekozen om beide concepten van flexibel verlonen, cafetariaplan en mobiliteitsbudget, tegelijkertijd in te voeren in januari dit jaar. Dit leek op het eerste zicht wel een uitdaging, gezien ons team voorheen nog niet in aanraking was gekomen met de kans om hun persoonlijke stempel te drukken op hun loonpakket en de gehele flex opzet dus gloednieuw was.

Maar ook deze challenge werd met de nodige expertise en enthousiasme door Payflip in goede banen geleid: er werden verschillende webinars (in NL/ENG) georganiseerd rond beide topics, Q&A sessies én er is een zéér populaire chat functie in de Payflip tool via dewelke werknemers hun vragen kunnen stellen.

Ook wij, als HR team, moesten nooit lang wachten op een antwoord op onze vragen! Door een geïntegreerd Slack channel (vergelijkbaar met Microsoft Teams) stond het Payflip snel paraat! Ik zou zelfs meer durven zeggen: onze persoonlijke Payflip experte mocht zelfs nog iets meer haar eigen tijd bewaken ;-). Het feit dat weten allen tijde virtuele babbels kunnen inboeken voor bijkomende vragen maakt het voor haar niet altijd gemakkelijk.

(lees verder onder de afbeelding)

Dataroots

Wat waren de reacties van het team op de invoering van het mobiliteitsbudget en het cafetariaplan?

Heel goed! 

Een beetje gelijkaardig aan het antwoord van Eveline van Cheqroom in haar Payflip testimonial, zien we ook het effect van “de nieuwe wind door het loonpakket” en de toenemende interesse in de “taxation of things”.

En de cijfers liegen er niet om! Momenteel hebben exact 75% van de werknemers een keuze gemaakt in het cafetariaplan en hebben 30% werknemers gekozen voor het mobiliteitsbudget. 

Dan kunnen we niet stellen dat de efforts van het HR team op een koude steen zijn gevallen hé? 

Hoe zie jij het concept van flexibel verlonen verder evolueren binnen Dataroots? 

Door de vlotte implementatie en de goede reacties van het team, kan ik wel stellen dat flexibiliteit in onze verloning de norm aan het worden is. Het cafetariaplan en het mobiliteitsbudget zijn belangrijke elementen in ons loonbeleid geworden die standaard worden meegenomen naar de onderhandelingstafel bij nieuwe kandidaten. More than a nice extra, zeg maar! 

Dit wil uiteraard niet zeggen dat er geen werk meer is aan de winkel! 

We willen blijven afchecken met Payflip in welke richting de juridische en fiscale tendensen gaan rond flexibel verlonen. Zo willen we zeer graag werken rond de incentivering van sport/bewegen/gezond(er) leven binnen het team. Maar we gaan vooral de data die we verzamelen in het kader van het eerste jaar van lancering, voor zich laten spreken! Noem het de aard van het beestje ;)

Wil je graag meer weten over onze digitale manier van werken?

Boek een meeting met een Payflip expert hier!