Een paar weken geleden plaatste ik deze goofy video op mijn persoonlijk LinkedIn profiel om aan te kondigen dat we op zoek zijn naar software engineers om het Payflip team te versterken.
Nadat ik de video had gelanceerd op het wereldwijde web, vroegen een aantal vrienden me of een CTO van een groeiende startup geen belangrijkere zaken aan zijn hoofd had dan het maken van zulke video’s.
Wel, in een startup als Payflip zijn er altijd belangrijkere dingen te doen. En dat is vaak het probleem.
Begin dit jaar merkten we dat we als bedrijf veel tijd spenderen aan day-to-day operations: ervoor zorgen dat het onboarding van new hires vlot verloopt, het uittekenen van sales funnels en customer flows, het opzetten van inbound marketing strategieën,... We streefden naar operational excellence, maar verloren daardoor soms onze jeugdige creativiteit uit het oog.
Geïnspireerd door Google's 20% regel, realiseerden we ons dat we onze mensen de kans moeten geven om zich te distantiëren van hun dagdagelijkse verantwoordelijkheden, en zich te richten op (mini)projecten die misschien wel buiten hun comfort zone liggen.
And that’s where the Community Days come in!
De Community Day is een vaste dag per maand waarop iedereen binnen Payflip zijn tanden kan zetten in een probleem waar we (als werknemer, team of bedrijf) mee geconfronteerd worden. De scope van deze problemen is zeer ruim, en de opportuniteit om er een sappig one-day project uit te puren is dat ook! De enige voorwaarde is dat er een zinvolle oplossing voor het probleem kan worden gezocht tijdens die ene vrijdag in de maand die we doopten tot “Community Day”.
Hoe organiseren we dit?
Eén week voor de Community Day wordt iedereen uitgenodigd om een gedeelde file in te vullen. Dit bestand vermeldt de probleem- en doelstellingen die we trachten te bereiken op de Community Day. Aangezien ieders Community Day objectives openlijk worden gedeeld, is iedereen vrij om een handje toe te steken aan een elkaars ‘project of the day’.
Originaliteit troef dus, maar resultaten moeten meetbaar zijn en worden -met een fris pintje, doch scherpe blik- door elkaar gechallenged op het einde van de dag .
Het effect van zo’n Community Day blijft allesbehalve uit:
We merkten al snel dat de Community Day inderdaad de springplank werd voor het uitproberen van heel wat tools en het lanceren van projecten die integraal deel zijn geworden van the Payflip side of life.
Enkele outcomes die hun weg vonden in ons dagelijks werk:
But the biggest achievement of all? Growing as a team!
Hier vind je al onze openstaande vacatures. Val je niet helemaal in deze kraam? Stuur ons gerust een berichtje op jobs@payflip.be. We maken graag kennis!
Looking for a partnership lead with solid stakeholder management skills. Sector does not matter!
Lees meer (EN)Looking for business developers with and without experience! As long as "sales" is in your DNA!
Lees meer (EN)Looking for a customer success manager with at least 2 years of experience in the Belgian salary sector, whether it would be as a legal, tax or payroll consultant.
Lees meer (EN)Looking for software engineers with 2 years of experience (or equivalent 😉). Ideally, you have experience in both frontend and backend development, but if not, your willingness to learn wins!
Lees meer (EN)